.

sobota, 20 września 2014

Tort tiramisu

Dziś przedstawiam Wam drugi własnoręcznie wykonany tort w moim życiu. Nadarzyła się kolejna uroczystość urodzinowa i tym razem, na zamówienie solenizanta, przyszło mi zmierzyć się ze smakiem tiramisu. Nie potrzeba wielkiej rekomendacji. Wyszedł zwyczajnie cudowny. Nawet dla mnie, która za takimi smakami nie przepada.




TORT TIRAMISU

biszkopt:
- 3 jajka
- 2/3 szklanki drobnego cukru (100g)
- 3/4 szklanki mąki pszennej (120g)
- szczypta soli
- ew. płaska łyżeczka proszku do pieczenia

Upiec biszkopt. Białka ubić na sztywno z solą, stopniowo dosypując cukier. Musi się on całkowicie rozpuścić. Dodawać po jednym żółtku i połączyć delikatnie mieszając. Następnie przesiać mąkę (ew. z dodatkiem proszku do pieczenia) w kilku partach i również delikatnie wmieszać. Przelać ciasto do formy wyłożonej papierem do pieczenia i piec do suchego patyczka w 160 stopniach, ok. 30min. Gorący biszkopt wyjąć z piekarnika, opuścić w formie na podłogę z wysokości ok. 60cm i wystudzić w uchylonym piekarniku. Po tym czasie, pokroić na 3-4 blaty, w zależności od wysokości biszkoptu.
Wierzchni blat tortu ułożyć na paterze. 

do nasączenia:
- 3/4 szklanki mocnej kawy
- łyżka amaretto (opcjonalnie)

Kawę przestudzić. Składniki wymieszać w szklance. Tak przygotowanym ponczem dokładnie nasączyć pierwszy blat.

krem:
- 2 opakowania mascarpone (500g)
- 400ml śmietanki 30%
- trzy łyżki cukru pudru
+ kilka łyżeczek gorzkiego kakao do posypywania

Schłodzoną kremówkę ubić na niemal sztywno. Dodać mascarpone i cukier. Całość krótko zmiksować na niskich obrotach. 

1/4 kremu przełożyć na pierwszy nasączony blat i oprószyć kakao. Na to położyć następny blat, nasączyć, nałożyć krem i znów posypać kakao i tak samo z trzecim blatem. Resztą kremu posmarować boki tortu i ewentualnie ozdobić wierzch przy pomocy szprycy. Wierzch oprószyć gorzkim kakao.
Tort oczywiście przygotowałam dzień przed uroczystością i na noc wstawiłam do lodówki. Przed podanie kroję ostrym nożem.


6 komentarzy:

  1. mniam! jaki piękny! musiałaś się nieźle napracować!

    OdpowiedzUsuń
  2. wspaniale wygląda, masz do tego talent :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przeczytalam caly przepis i wydaje sie byc swietny!
    Ja jakos boję się robić torty.
    Zrób coś w przyszłości w tym kierunku. Cukiernictwo, coś :D
    ps. Jak zrobiłaś wzór na torcie? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hehe, mam taką wzorzystą podkładkę na stół - połozyłam ją na wierchu tortu i posypałam kakao. Po zdjęciu jej, był wzorek ;)

      Usuń
  4. Ja uwielbiam tiramisu, więc w Twoim torcie już się zakochałam :)

    OdpowiedzUsuń